1 Saksgang
Saksgang
Etter ønske om skolebytte:
Opprettelse av prosessgruppe for den enkelte skolebyttesak. Dette er fagpersoner rundt barnet og foresatte som skal være med å drifte prosessen inn mot evt. søknad.
Kjernen i en prosessgruppe er: Kommunalsjef oppvekst, rektor ved nåværende skole, kontaktlærer.
Ut ifra prosessens fremdrift og sakens form kan det være behov for å dra inn andre fagpersoner som: Rektor ved ny skole, PPT, helsesykepleier, miljøpersonell på skole, barnevern, BUP og evt. andre aktive instanser i saken. Dette vil variere ut ifra sakens behov.
Prosessgruppa lager en plan for hele prosessen, som inneholder fagmøter og møter med foresatte for å sikre at alle faktiske forhold blir belyst.
Opplysning av saken og vurdering:
Faktiske forhold
- Opplysninger om eleven og skolen
- Hvilke tiltak har tidligere vært vurdert/satt i verk?
- Trafikk- og sikkerhetsmessige forhold
- Sosiale og/eller medisinske forhold
- Ønske om at barnet skal komme i et nytt miljø
- Praktiske hensyn som nærhet til foresattes arbeidssted, søskens barnehage m.m
- Hva kan de to skolene gi?
- Hensynet til kapasitet ved de aktuelle skolene? Hvordan påvirker et vedtak andre barns rett til å gå på nærskolen?
- Belyser saken ut ifra barnets beste og jobber for å få alles synspunkter inn mot saken. Det avklares hvem som skal snakke med barnet, og samtalen planlegges og gjennomføres:
Ifølge barnekonvensjonen artikkel 3 skal barns beste være grunnleggende hensyn ved alle handlinger/avgjørelser som angår barn. Ei barns beste vurdering skal være forsvarlig utført og forankra i barns rettigheter, faglitteratur, forskning og barns syn. Sentralt i en barns beste vurdering er barnets rett til å bli hørt, samtidig som det er slik at barnet ikke har plikt til å uttale seg. Barnets syn skal tillegges vekt i samsvar med alder og modenhet (vurder dette i den konkrete vurderingen). Vurderingen må ta utgangspunkt i barns behov og forutsetninger og undersøke disse nærmere.
Søknad:
- Foreldre sender søknad om skolebytte/beholde skoleplass ved flytting til kommunalsjef oppvekst. Søknaden må begrunnes ut ifra faktiske forhold.
- Kommunalsjef Oppvekst kontakter PPT om dette er en sak de er aktivt inne i, og drøfter om dette er noe PPT bør involveres i
- Kommunalsjef oppvekst drøfter søknaden med de involverer rektorene på de aktuelle skolene.
- Prosessgruppe eller kommunalsjef oppvekst innkaller til møte med foresatte for å gi tilbakemelding
- Vedtak fattes av Kommunalsjef oppvekst med bakgrunn i barnets beste og faktiske forhold vurdert opp mot rettslig grunnlag. Vedtaket sendes til foresatte og de aktuelle skoler med virkedato for evt. bytte.
Vedtak og klageadgang
Søknad om inntak ved eller overflytting til annen skole enn den som følger av nærskoleprinsippet, skal følge forvaltningslovens saksbehandlingsregler om enkeltvedtak.
Det betyr blant annet at kommunen må sørge for at det ikke finner sted usaklig forskjellsbehandling. Vedtaket må være skriftlig og begrunnes. Enkeltvedtak om skoleplassering kan påklages til Statsforvalteren.
Vedtaket har 3 ukers klagefrist jmf. § 29 i forvaltningsloven.