Norsk
Viktige punkter for den første lese- og skriveopplæringen:
- Foreldre er viktige støttespillere
- Foreldrenes holdninger og motivasjon smitter over på barnet
- Er foreldrene interessert og viser glede over barnas bokstav- og tekstkunnskap, er dette det viktigste de kan gi barna i lese- og skriveopplæringen.
- Foreldrene skal hjelpe til med leksene. Selv om elevene jobber med leksene på skolen, så vis interesse for leksene. All leselekse skal gjøres hjemme.
Lesing og skriving går hånd i hånd. Å skrive kan være en enkel vei til lesing, det å skrive er en enklere prosess enn lesing. Å skrive er å tenke.
Veiledet lesing er en metode i den systematiske leseopplæringen på skolen og hjemme.
- Høytlesing (være et godt forbilde)
- Medlesing (barnet følger med pekefingeren mens vi leser sammen)
- Veiledet lesing (barnet prøver selv, mens læreren eller den voksne passer på. Vi arbeider med ord og snakker om innholdet.
- Selvstendig lesing.
Det er viktig å ivareta barnets prosess og utvikling. Vi skal gradvis utvikle og hjelpe - ikke presse barnet for å fremskynde utvikling.
Høytlesning
På skolen blir det mye høytlesing fra oss voksne. Det er også viktig med høytlesing hjemme.
Foreldrenes høytlesing stimulerer barnas språkutvikling og grunnleggende lesevaner. Høytlesing gir barnet rike erfaringer med bøker. Fantasien settes i sving og skapertrangen våkner. Barnet får innsikt i andre menneskers opplevelser og erfaringer. Å komme tidlig i kontakt med gode bøker gir motivasjon for barnet samtidig med den leseinnlæringen som venter dem. Høytlesning gir også en egen stund med de voksne, og åpner for samtaler mellom foreldre og barn.
Råd til høytlesning
- La barnet sitte ved siden av deg så de kan se i boka mens du leser.
- Snakk om og les bildene i boka.
- La barna avslutningsvis få peke ut bokstaver de kjenner igjen.
- Hvis barnet spør om en bokstav, si bokstavlyden.
- La barna telle hvor mange avsnitt det er på siden og lignende.
- La barna forsøke å lese ord de kan.
- Snakk om det dere har lest.
Lydering er viktig
Når vi begynner å binde sammen lydene, er det viktig at vi hele tiden bruker bokstavlydene. Barna må heller ikke si lydene hver for seg, såkalt lydplukking. Når barnet skal lese tolydsord, eksempelvi IS, må de synge på I-en til den smelter sammen med S. Ved trelydsord må de syne på 2-lydsordet til det smelter sammen med den tredje lyden. Eksempelvis SO-L. I firelydsord som foreksempel RO-SE skal vi synge på den første stavelsen til vi møter den andre stavelsen.
Matematikk
Matematikk er mye mer enn vanlige regnestykker, og det er viktig å jobbe med grunnleggende begreper og konkreter før tall og regnestykker. Matematikk brukes i alle fag.
Engelsk
Begynneropplæringen i engelsk er stort sett muntlig. Vi bruker også mye sanger i engelskundervisningen. Det vil ikke bli engelsklekse i begynnelsen, men snakk gjerne med barna om hva de har lært i timene.
Gym
Det blir både innegym i hallen og utegym i nærområdet. På ukeplanen vil det stå om dete r innegym eller utegym. Vi ønsker at alle elever har gode sko til innebruk og utebruk, det vil si at de sitter godt på foten. Vi kommer ikke til å skifte før gymmen starter, men ha gode klær for fysisk aktivitet. I løpet av 1. trinn vil vi begynne å skifte, informasjon kommer på ukeplanen.
Fysak
Mandag, tirsdag og torsdag er det fysak for hele skolen. 1. trinn er sammen med 2. og 3. trinn i fysaken.