Praktisk informasjonHer finner du all praktisk informasjon om Øyer ungdomsskole samlet på ett sted. Trinninformasjon Trinnledere og kontaktlærereTrinnledere og kontaktlærereTrinnNavn8. trinnNina Lyshaug9. trinnChristopher Cuthbert10. trinnMaya PedersenKlasseNavn8ANina Lyshaug og Tomas Varpestuen8BMarte Kjøren og Lillian Hattestad9AGuro Åsvestad og Christopher Cuthbert9BIzabela Wiik og Kaja Tostrup10AMaya Pedersen og Magnus Kalstad Forseth10BGrethe Formo10CTerje Steinslien og Nina Cecilie Lofsberg UkeplanerAlle ukeplaner sendes via Visma.Valgfag Velg et valgfag som passer dine interesser! Fra friluftsliv og reiseliv til design, sceneproduksjon og fysisk aktivitet – her er det noe for alle. Hva vil du lære mer om?Øyer ungdomsskole tilbyr et variert utvalg av valgfag for skoleåret 2024/25. Her får du muligheten til å utforske nye interesser, lære gjennom praktiske oppgaver og utvikle verdifulle ferdigheter. ReiselivReiseliv – oppdag, planlegg og del opplevelserValgfaget Reiseliv gir deg innsikt i turisme og hva reiseliv betyr for Øyer kommune. Du får jobbe med en blogg som viser hva kommunen har å tilby, og prøve ut ulike turer og aktiviteter. I tillegg lærer du å planlegge og presentere ferie- og fritidsopplevelser til reisemål i Norge og utlandet.Faget skal altså gi oss kunnskap om:Reiseliv i Øyer kommune og hva det handler om, først og fremstAndre reisemål, både geografi, kultur/religion og menneskene som bor derHvor mye det koster å planlegge og gjennomføre en reise til et bestemt stedHvilke typer reiser som kan passe for forskjellige menneskerVi ønsker å samarbeide med andre skoler som tilbyr reiselivsfag, samt med bedrifter og aktører innen reiselivsnæringen.Dersom tiden og mulighetene tillater det, kan vi også utvikle en skoleavis. Dette vil avhenge av elevenes engasjement og hvordan vi organiserer arbeidet.Produksjon for scene Årets konsept er: «bli en kulturarbeider»!Elevene vil lære å administrasjon, booking, markedsføring, teknikk, utøvelse og budsjett. Året vil ha fokus på å sette opp to små og et større show i løpet av året, der vi bruker de to mindre showene til å lære og erfare det som kreves for å planlegge og gjennomføre den store kulturkvelden som er målet mot slutten av vårsemesteret. Du skal være en del av et team som jobber sammen om å løse alle oppgavene. Vi skal dele oss inn i oppgaver vi selv ønsker oss lære litt mer om, men vi vil samtidig få kunnskap om og innsikt i hva de andre gjør. Vi skal vurdere oss selv og hverandre, og her legger vi opp til at elevene selve vil få mye ansvar for å lage showene helt fra start til slutt. Vi skal dekke disse oppgavene: Booking - anskaffe en ekte utøver. Markedsføring og plan - planlegge, organisere og markedsføre arrangementet. Teknikk, lyd/lys, rigg & nedrigg av lokaleMusikk, dans og teater - lage et show som «varmer opp» for den store artisten som blir hovedattraksjonen for kvelden. Dersom du har lyst til å aktivt lære, utøve og/eller være en del av et fag som viser hvordan det er å jobbe med kultur, har du muligheten i produksjon for scene.Levende kulturarvLevende kulturarv – lær gjennom praktisk arbeidI dette valgfaget jobber vi med kulturarv gjennom praktiske oppgaver og utforsking. Vi undersøker ulike tradisjoner og formidler det vi lærer videre. Du får jobbe med håndverk, mat, kunst og musikk fra vår egen kulturarv, og være med på å forme både innholdet og arbeidsmåtene i faget.Skolen har flere gamle tømmerhus i skolegården, flyttet hit av tidligere elever. Vi ønsker å gjøre området rundt husene finere, for eksempel ved å sette opp skigard og lage en bålplass. I tillegg vil vi samarbeide med lokale lag, foreninger eller personer som har kunnskap om kulturarv.Kanskje kan vi også lage egne helleristninger, slik at vi etterlater spor om hva som var viktig for oss i dag?FriluftslivFriluftsliv – mestring, naturglede og bærekraftFriluftsliv handler om at elevene skal utvikle turglede og respekt for naturen og naturressursene. Faget skal gi elevene forståelse av mangfoldet i naturen. Faget skal også bidra til å fremme fysisk og psykisk helse ved å gi elevene erfaring med å bruke naturen til rekreasjon og aktiviteter. Videre skal faget styrke elevenes evne til å ta vare på seg selv og andre i naturen.Valgfaget friluftsliv skal legge til rette for samarbeid, medbestemmelse og medansvar. Faget skal bidra til at elevene kan ta ansvarlige og miljøbevisste valg som kan bidra til en bærekraftig utvikling. Faget skal også bidra til interesse for og glede ved tradisjonelt og moderne friluftsliv som en del av vår kulturarv og identitet. Skolen kan velge å legge til rette for forberedelse til blant annet jegerprøven.Kjerneelementer i faget:Praktisk friluftsliv: Kjerneelementet praktisk friluftsliv handler om at elevene skal kunne ferdes trygt og sporløst i naturen til ulike årstider. Videre handler kjerneelementet om å forstå hvorfor det er viktig å ta vare på naturen, og at mestring og rekreasjon i naturen kan bidra til naturglede. Å vurdere risiko og ivareta trygghet ved ulike aktiviteter inngår også i kjerneelementet.Bærekraftig bruk av naturressurser: Kjerneelementet bærekraftig bruk av naturressurser handler om at elevene skal bli kjent med naturressurser i nærområdet sitt og med hvordan de kan bruke og ta vare på naturen på en bærekraftig måte. Videre handler kjerneelementet om at elevene skal bli bevisste på hvordan bruk av naturressurser påvirker miljøet lokalt og globalt.Design-redesignSkap noe nytt av gammelt!I dette valgfaget får du erfaring med ulike design- og håndverksteknikker gjennom idéutvikling og praktisk arbeid i verkstedet.Design handler om å gi form til et produktRedesign betyr å fornye, gjenbruke eller skape noe nytt av gamle materialer – et viktig prinsipp for bærekraftig forbruk.Du får jobbe med materialer som:treleiretekstiltegning og malingresirkulerte tekstiler og gjenstander. Vi lager flere mindre prosjekter, med fokus på å fullføre arbeidet og unngå unødvendig avfall. I år blir det mer lærerstyrt, med valg av oppgaver og teknikker tilpasset materialtilgang, vanskelighetsgrad og tid. Tidligere har elevene laget reflekser av gamle refleksvester, vesker av buksebein, jakker av pledd, tovede sitteplater, gjenstander av sykkelslanger og lysestaker i betong.Har du noe hjemme du vil bruke, som gardiner, stoff eller en gjenstand som kan males? Ta det gjerne med! Vi oppfordrer også elevene til å komme med egne idéer til prosjekter.Fysisk aktivitet og helseFysisk aktivitet og helse – en sunn og aktiv livsstilFaget skal stimulere til bevegelsesglede og økt interesse for fysisk aktivitet og kosthold som grunnlag for en helsefremmende livsstil.Gjennom varierte aktiviteter, både alene og sammen med andre, skal elevene:Oppleve mestring og glede ved bevegelse.Lære om aktiviteter som kan bidra til en aktiv livsstil.Få kunnskap om hvordan kosthold påvirker helse og fysisk yteevne.Valgfaget vektlegger også sosialt fellesskap gjennom fysisk aktivitet og enkel matlaging.Målet er å:Fremme samarbeid, forståelse, omsorg og respekt for andre.Gi grunnlag for likestilling og likeverd.Øke kritisk tenkning rundt kroppsideal, og hvordan dette påvirker fysisk og psykisk helse.Kjerneelementer i faget:Fysisk aktivitetSkape bevegelsesglede og sunne treningsvaner.Forstå hvordan egen innsats påvirker mestring og utvikling.Oppleve verdien av fysisk aktivitet, både individuelt og i fellesskap.Helsefremmende kostholdForstå sammenhengen mellom mat, helse og fysisk aktivitet.Lære å lage enkle og næringsrike måltider.Utvikle gode matvaner som varer livet ut.Dette er faget for deg som vil være aktiv, lære om helse og kosthold – og ha det gøy samtidig!EksamenEksamen, 10. trinn:Elevene får vite hvilket fag de kommer opp i skriftlig eksamen, onsdag 13. mai, klokken 09:00.20. mai 2026 - Engelsk21. mai 2026 - Norsk bokmål22. mai 2026 - Norsk sidemål26. mai 2026 - MatematikkReglementOrdensregler (PDF, 44 kB)OpplæringslovenForskrift til opplæringslovenFellesrutinerI tillegg til ordensreglementet har Øyer ungdomsskole noen felles rutiner: Ytterklær skal henges på gangen. Matfri: Det skal være matro, spising skal foregå på eget trinnområde, allrommet eller ute. Elever skal ikke oppholde seg i personalkorridor, på personalrom eller arbeidsrom. Elevskapene skal være lukket når de ikke er i bruk. Det er ikke tillat å klistre noe på elevskapene. Brukerne av et rom skal rydde rommet etter bruk Ipad skal kun brukes i undervisningenBranninstruksVarslingBrann må straks varsles til brannvesen 110 EvakueringElevene går hurtig, men rolig ut og nytter nærmeste utgangsdørUtmarsj skal foregå samlet Voksne sørger for at elever som trenger hjelp får forsvarlig assistanse Skolesaker og yttertøy skal bli liggende igjen Vinduer skal lukkes Voksne sørger for at rommet er tomt og går sist ut. Døren lukkes. OppstillingGruppa går samlet til samlingsplass sør for skolen og stiller opp med front mot skolen. Lærer melder fra til brannvernleder Slukking: Brannvernleder er ansvarshavende på brannstedet til brannvesenet kommerÅpen skoleTo dager i uken har skolen åpent etter skoletid. Elevene kan få et måltid mat og hjelp med lekser. Det legges også tilrette for fysisk aktivitet.Foreldreutvalget (FAU)FAU er forkortelsen fra Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn på Øyer Ungdomsskole er medlemmer av foreldrerådet. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg, og FAU fungerer som et styre for foreldrerådet. Leder er Karina Stenseth, nestleder Kari Inga Tande Rustad og sekretær er Linda Kroken Hekneby. FAU-representanter 2024-2025FAU-representanter 2024-2025TrinnFAU-representanter8aTerje Mosveen (1 år)8aLars Høglien (2 år)8bFridtjof Bjerke (1 år)8bWindy Kester Moe (2 år)9aLinda Kroken Hekneby9aAnita Lefdal Vedum9bMarion Lien Moe9bRobert Øverby Bagstad9cJeanette Rosenlund9cMarita Grøstad10aKarina Stenseth10aInga Staum10bNina Skrøvseth Bjørnesset10bSilje Szacinski Fossheim10cLillian Hattestad10cAstrid Svendsen Er du representant i FAU, foreldrerepresentant for klassen eller bare generelt interessert i å påvirke skolehverdagen, så bør du holde deg oppdatert på foreldrenettet.no.Skolens samarbeidsutvalg (SU)Samarbeidsutvalget (SU) er skolens øverste rådgivende organ og her er alle partene i skolen representert: elever, foreldre, undervisningspersonalet, andre tilsatte og to representanter fra kommunen, hvor rektor kan være den ene. SU har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.SU kan uttale seg om følgende: Forslag til budsjett Virksomhets- og utviklingsplaner for skolen Plan for hjem-skole-samarbeid Skolevurdering Planer for ombygging og vedlikehold av skoleanleggene Skolens informasjonsvirksomhet Prinsipper for valg av bøker til skolebiblioteket Fritidsaktiviteter SkoleskyssTrafikkforholdene og hvordan skoleveien kan sikres OrdensreglementetSamarbeidsutvalget består av rektor, to ansatterepresentanter, to elevrådsrepresentanter, to representanter fra FAU og en politisk representant.KontaktinformasjonRektor, Ann-Kristin LarsenTelefon: 61 10 19 16E-post: ann-kristin.larsen@oyer.kommune.noInspektør, Mona HøglienTelefon: 90 19 35 52E-post: mona.hoglien.tvete@oyer.kommune.noØyer ungdomsskoleHundervegen 85, 2636 Øyer