Barn og unge som pårørende

Hei! Trenger du noen å snakke med fordi noen av dine nærmeste er fysisk eller psykisk syke? Det er mange som vil hjelpe deg videre. Her har vi samlet informasjon som kan hjelpe deg på veien videre.

Hva er en pårørende?

En pårørende er en forelder, venn, slektning eller annen relasjon som føler omsorg eller ansvar for noen som har en funksjonsnedsettelse, er fysisk eller psykisk syk, rusavhengig, spilleavhengig, innsatt i fengsel, eller er død.

Det viktigste, uansett relasjon, er hva personen betyr for deg.

Noen å snakke med i kommunen

• Ta kontakt med helsesykepleier på din skole
  • Kontakt helsestasjonen
  • Har noen av dine nærmeste fått kreft? Ikke vær alene om alle dine spørsmål, ta kontakt med Marit Linnerud, kreftkoordinator i Øyer kommune, for hjelp. Du kan ringe henne på telefonnummer: 46 94 18 50 eller sende henne en e-post på marit.linnerud@oyer.kommune.no.

Nyttige nettsteder for barn som pårørende

• Ung.no - ​​​​Trenger du noen å snakke med om sykdom eller rus i familien?
  • BARsnakk - En chattetjeneste for deg som har en mor, far eller andre du bryr deg om som sliter med rusproblemer.
  • Treffpunkt -  kreftforeningens møteplass for barn og unge som pårørende
  • UngePårørende.no - et nettsted som er laget for (og med) barn som er pårørende.
  • Helsenorge.no - snakk med barn om sykdom.
  • Voksne for barn
  • Blå kors kompasset - Er du mellom 13 og 35 år og har vokst opp med foreldre eller søsken med alkohol- eller andre rusproblemer?

Kontakt oss

Hver enkelt skole har sin egen helsesykepleier. Ta kontakt med din skole, direkte med skolens helsesykepleier eller ring oss på telefon 94 78 64 63.

Solvang skole

Liv Kari Enge, telefon 46 90 51 74.
Mandag til fredag.

Aurvoll skole

Elise Sæther Enge, telefon 41 42 53 68.
Mandag og torsdag.

Øyer ungdomsskole

Susanne Kroken telefon 90 81 52 06.
Mandag, torsdag og fredag.