Ergoterapitjenesten

Ergoterapeuten hjelper deg med å mestre daglige aktiviteter. Hvis du har vansker med å utføre oppgaver i hverdagen, kan en ergoterapeut hjelpe deg med å finne løsninger så du blir mest mulig selvhjulpen.

Øyer kommune har fokus på tidlig innsats og ønsker at våre forebyggende tjenester kommer inn i bildet så tidlig som mulig når behovet oppstår.

Dette kan være

• trening på daglige aktiviteter
  • tilrettelegging og kompensering med hjelpemidler
  • tilrettelegging av bolig

Hva kan en ergoterapeut hjelpe deg med?

En ergoterapeut gjør helsefremmende, forebyggende, behandlende, rehabiliterende og habiliterende arbeid både i og utenfor institusjon.

En ergoterapeut er:

• er mer opptatt av løsninger enn av problemer
  • starter alltid med å spørre om hva som er viktig i livet ditt
  • undersøker og vurderer dine funksjoner, det du vil gjøre og omgivelsene dine
  • formidler og tilpasser tekniske hjelpemidler og velferdsteknologi
  • tilrettelegger de fysiske omgivelsene hjemme, i barnehagen, på skolen og på arbeidsplassen
  • fomidler hjelpemidler ved syns- og hørselsproblemer

Ergoterapitjenesten i Øyer kommune håndterer også utlån av hjelpemidler for nedsatt syn og hørsel. Disse hjelpemidlene blir lånt ut fra NAV Hjelpemiddelsentral etter vedtak.

Når kontakter du ergoterapitjeneste?

• Om du ikke lenger klarer å utføre dine daglige praktiske gjøremål, som for eksempel å dusje,
  • Om du har behov for hjelpemidler eller fysisk tilrettelegging.

Kommunen vil gjøre en faglig vurdering av behovet ditt for ergoterapi.

Slik søker du

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helse- og omsorgstjenester, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Søk helse- og omsorgstjenester (PDF, 187 kB)

Fyll inn søknadsskjema og send per post:

Øyer kommune
2637 Øyer

Les mer om saksbehandling, klage og søknadsprosessen.

Hvor mye koster det?

Tjenesten er gratis.