Fysioterapi for barn og unge

Barn og unge som trenger fysioterapi kan benytte seg av både kommunale og private fysioterapeuter. Dette tilbudet er for barn og unge fra 0 til 18 år. For barn mellom 0 og 16 år er tjenesten gratis.

Noen ganger besøker også fysioterapeuter barnehager og skoler. Trenger du fysioterapeut til ditt barn? Ta kontakt med en fysioterapeut.

Hva kan en fysioterapeut?

• Undersøkelse og vurdering av motoriske utvikling
  • Individuell og gruppebasert oppfølging ved forsinket eller avvikende motorisk utvikling.
  • Veiledning til foresatte, personalet i barnehage og skole og andre samarbeidspartnere.
  • Tilrettelegging for at barn skal kunne være aktive i sine omgivelser.
  • Bidra til opplevelse av bevegelsesglede, utvikling og mestring.
  • Søke om tjenesten, utprøving av tjenesten og finne og tilpasse riktig hjelpemidler.
  • Bidra til et godt tverrfaglige samarbeid rundt barn med sammensatte behov.

Når bør du kontakte fysioterapeut?

• Dersom du er usikker på ditt barns utvikling.
  • Dersom du har behov for veiledning til å tilrettelegge ditt barns omgivelser.
  • Dersom ditt barn har behov for hjelpemidler.
  • Dersom ditt barn har behov for rehabilitering ved skade eller smertetilstander.

Fysioterapi på helsestasjonen

På helsestasjonen deltar fysioterapeuten ved behov sammen med helsesykepleier og lege under konsultasjoner. Vi tilbyr gruppetimer sammen med fysioterapeut. Her snakker vi om barnets motoriske utvikling og gir informasjon om bekkenbunnstrening etter fødsel, i henhold til nasjonale anbefalinger.

I barnehagen gir fysioterapeuten veiledning og støtte til personalet i arbeidet med motorisk aktivitet for barn fra 0-6 år. Dette bidrar til god helse og utvikling for alle barn.

Fysioterapi i skolehelsetjenesten

I skolehelsetjenesten fortsetter det helsefremmende arbeidet fra barnehagen. Skolehelseteamet består av helsesykepleiere, barnefysioterapeut og skolelege.

Se program for skolehelsetjenesten