Trygghetsalarm

Bor du alene og har behov for å tilkalle hjelp i akutte situasjoner? Hvis du bekymrer deg for å falle eller føler deg utrygg, kan en trygghetsalarm være en god sikkerhet å ha.

Hva er en trygghetsalarm?

Trygghetsalarm er et tilbud til innbyggere i Øyer kommune. Alarmen er knyttet til en vaktsentral, som formidler kontakt videre til hjemmesykepleien og rykker ut hele døgnet hvis alarmen går. Alarmmottaket er Lillehammer region brannvesen.

  • Du bærer alarmen på deg som et lommeur. Den er enkel å bruke og lar deg tilkalle hjelp ved akutte behov
  • Når du trykker på alarmen, blir du umiddelbart koblet til alarmmottaket som tar imot anropet ditt og varsler hjemmetjenesten
  • Røykvarsler kobles til trygghetsalarmen
  • Trygghetsalarmen kan brukes når som helst på døgnet
  • En nøkkelboks monteres utenfor inngangsdøren for å oppbevare din dørnøkkel. Dette gjør det mulig for hjemmesykepleien å komme inn til deg når du utløser alarmen
  • Trygghetsalarmen har telefonabonnement og SIM-kort inkludert i alarmen

Slik søker du

Du kan kontakte kommunen for å få hjelp til å søke om helse- og omsorgstjenester, eller du kan be andre hjelpe deg hvis du har behov for det. Hvis en annen søker på vegne av deg, må vedkommende ha fullmakt.

Søk helse- og omsorgstjenester (PDF, 187 kB)

Fyll inn søknadsskjema og send per post:

Øyer kommune
Postboks 4
2637 Øyer

Les mer om saksbehandling, klage og søknadsprosessen.

Hvem kan få trygghetsalarm?

Alle over 75 år har rett på innendørs trygghetsalarm.

Andre som kan ha nytte av trygghetsalarmer kan være:

  • har lett for å falle eller har bevegelsesproblemer.
  • har stor grad av utrygghet på grunn av sykdom og/eller funksjonshemning.
  • bor i uegnet bolig.
  • bor alene eller har lite nettverk.

Du må selv ønske alarm og forstå bruken av den.

Hva koster det?

Trygghetsalarm koster 384 kroner per måned.

Lover og forskrifter