Om psykisk helse og rus

Psykisk helse og rus i Øyer kommune er et frivillig helsetilbud for enkeltpersoner som sliter med psykiske helseproblemer og/eller rusavhengighet.

Trenger du psykisk helsehjelp?

Ring oss på telefon: 90 36 60 49 eller be om henvisning fra lege.

Telefontid: Hverdager klokken 09.00 -  14.00.

Akutt psykisk helsehjelp?

I kritiske eller livstruende situasjoner skal du ringe øyeblikkelig hjelp på telefonnummer 113

Ved akutt sykdom på dagtid skal du kontakte fastlegen din. Etter klokken 15.30 kontakter du legevakt, telefon: 116 117

Hvem kan få hjelp?

Ungdom, voksne og eldre som trenger støtte for rus- og psykiske helseproblemer, kan få psykisk helsehjelp. Eksempler på psykiske helseproblemer kan være:

• Redusert evne til å utføre dagligdagse aktiviteter
  • Langvarig, moderat eller alvorlig, psykisk helseproblem
  • Funksjonsfall (når du brått ikke fungerer normalt) på grunn av kortvarige psykiske problemer som krever profesjonell hjelp
  • Du er motivert for endring og bedring

For å komme i kontakt med oss kan du be om henvisning fra lege eller andre. Du kan også selv ta direkte kontakt på telefon: 90 36 60 49.

Åpningstid på telefon er hverdager fra klokken 09.00 - 14.00.

Hva kan jeg få hjelp til?

• Vi tilbyr støtte for egen mestring av hverdagen for ungdom, voksne og eldre.
  • Vi gir også oppfølging til etterlatte som opplever brå og uventet død
  • Tilbudet vårt gjelder også for pårørende til personer med psykiske helse- og/eller rusutfordringer
  • For ungdom i ungdomsskolealder tilbyr vi regelmessige avtaler i samarbeid med ungdommen, foresatte og skolens personale
  • Vi samarbeider tett med andre tjenester, både kommunale og spesialiserte, etter behov

Våre ansatte har taushetsplikt og sikrer konfidensialitet.

Psykisk helse og rus er en del av Helse- og familietjenesten i Øyer kommune. Vi yter helsehjelp etter lov om helse og omsorgstjenester i kommunene.

Hva koster det?

Tjenesten er gratis.