Individuell plan og koordinator

Har du behov for langvarig og koordinerte helse- og omsorgstjenester, har du rett på å få utarbeidet en individuell plan og en egen koordinator som skal lede planarbeidet om du ønsker det.

En individuell plan hjelper deg å sette langsiktige mål for hvordan du skal mestre hverdagen.

Hva er en individuell plan?

En individuell plan er en avtale om hvordan ulike tjenester samarbeider for å hjelpe deg. Den lages sammen med deg og dine tjenesteytere, og inneholder mål, ansvarsfordeling og tidspunkter for tjenestelevering. 

Den inkluderer også eventuelle tiltak fra andre instanser som NAV, skole, barnehage og barnevern.

Hvordan få en individuell plan? 

  • Du kan selv be om å få laget en individuell plan.
  • Pårørende kan be om det på vegne av bruker/pasient.
  • Hovedansvaret for å utarbeide individuelle planer ligger hos kommunen. 

Du kan gjøre en avtale med din kontaktperson i psykisk helse og rus for mer informasjon, eller kontakte tildelingsenheten vår. Se kontaktinformasjon nederst på siden.

Hva vil det si å ha individuell plan?

  • Du får et helhetlig og koordinert tjenestetilbud som er tilpasset deg baster på dine mål.
  • Dine mål vil være synlig for de du mottar tjenester fra for at alle tjenestene skal trekke i samme retning for at du skal nå dine mål.
  • Du får en koordinator som som har oversikt over din situasjon og koordinerer samarbeidet mellom tjenestene.
  • Det er du som bestemmer hvilke opplysninger som deles med tjenestene.
  • En individuell plan skal styrke samhandling mellom deg, pårørende og kommunen.

Slik søker du

Du søker om individuell plan ved å fylle ut søknadsskjemaet for helse- og omsorgstjenester. Om du søker på vegne av andre, husk å legg ved fullmakt.

Søk om individuell plan (PDF, 187 kB)

Skjemaet sendes til:

Øyer kommune
Tildelingsenheten
Kongsvegen 325
2636 Øyer

eller per post: postmottak.plo@oyer.kommune.no

Hva gjør en koordinator?

En koordinator jobber sammen med deg for å planlegge og følge opp din individuelle plan. Koordinatoren kan være noen du allerede kjenner.

Det overordnede ansvaret for å velge ut, opplære og veilede koordinatoren ligger hos tildelings- og koordineringsenheten.

Barnekoordinator

Familier med barn med alvorlig sykdom, skade eller nedsatt funksjonsevne som utgjør et stort og sammensatt behov av tjenester kan få en barnekoordinator.

Barnekoordinatoren har ansvar for å sikre at barnet og familien får et godt koordinert tjenestetilbud og at kommunen oppfyller sine forpliktelser med hensyn til oppfølging og tilrettelegging. For å oppnå dette må de ulike tjenestene samarbeide effektivt. 

Barnekoordinatoren fungerer som kontaktperson for familien og de ulike tjenestene, og har ansvaret for å koordinere et helhetlig tjenestetilbud.