Kommunen skal en gang i året føre tilsyn med salgsstedet.
Kommunen fører tilsyn med
- at opplysningene i registeret samsvarer med de faktiske forholdene på stedet
- at tobakssvarene er kjøpt fra registrert grossist
- at det ikke selges tobakksvarer til de under 18 år
- at stedet har rutiner for alderskontroll
- at det ikke er selvbetjening eller at tobakksvarene er synlige
- at automatene er riktig plassert og at de er uten varemerker
- at det ikke gis bort vareprøver, promoteres og reklameres for tobakksvarer eller selges med rabatt
- at salgsstedet har dokumenterte rutiner for å forbygge salg av tobakksvarer og e-sigaretter til mindreårige.
- at salgsstedet har lov til å selge tobakksvarer.
Tilsynet skal konsentrere seg spesielt om rutiner for internkontroll og aldersbestemmelsene.
Kommunen har disse pliktene:
- Opplæring av kontrollørene
- Etter utført tilsyn, skal kontrolløren alltid presentere seg og redegjøre muntlig for sine funn
- Senest innen en uke skal kommunen sende en skriftlig rapport til salgsstedet med mulighet til å uttale seg
- Hvert salgssted skal kontrolleres minimum en gang i året
Kommunen kan pålegge retting og tvangsmulkt etter tobakksskadeloven § 36 eller gi salgsforbud etter tobakksskadeloven § 36b.
Klagemulighet
Hvis du er misfornøyd med kommunens tilsyn eller du ønsker å klage på sanksjoner du har fått, gjøres dette til statsforvalteren. Det er folkehelseloven kapittel 3 som gjelder for din klagemulighet.