Kontroll av tobakksalg

Alle som selger tobakksvarer må registrere seg i tobakkssalgsregisteret og betale en avgift for tilsyn.

Registrering og avregistrering i tobakkssalgsregisteret

Registrer og avregistrerer tobakkssalg

Kontroll av tobakkssalg

Kommunen utfører kontroller av alle steder som selger tobakksvarer til kunder. Vi sjekker blant annet at:

  • Informasjonen i tobakkssalgsregisteret samsvarer med informasjonen på stedet
  • Ingen under 18 år får kjøpt tobakksvarer
  • Det ikke er reklame for tobakksvarer
  • Tobakksvarer ikke selges med rabatt eller gis bort
  • Varene er kjøpt fra en registrert grossist
  • Salgsstedet har en internkontroll som sikrer at de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om reglene

Brudd på tobakkskadelovgivningen

Når reglene for tobakkssalg ikke overholdes, kan det få ulike konsekvenser:

  • Krav om å rette opp i det som er ulovlig.
  • Midlertidig forbud mot salg.
  • Pålegg om å betale bot (tvangsmulkt).

Tilsynsavgift

Alle salgssteder for tobakk må hvert år betale en tilsynsavgift til kommunen.

  • Tilsynsavgiften for faste salgssteder er 5420 kroner i året.
  • Tilsynsavgiften for midlertidig salgsteder er 1450 kroner i året
     

Retningslinjer for kontroll av tobakksalg