Rekordbesøk langs Pilegrimsleden inn i Øyer

Det har vært rekordbesøk av vandrere langs Pilegrimsleden i år. Les årets rapport av Simen Ensby.

Da er hovedsesongen for vandrere langs Pilegrimsleden inn i Gudbrandsdalen over for i år. Det er interessant å kunne gå gjennom alle hilsenene som vandrerne har skrevet i besøksbøkene, både i den opprinnelige gapahuken og den nye servicebua ved Ensby.

Mange nasjonaliteter

Av i alt 350 personer som har skrevet i bøkene, er Tyskland mest representert (150), deretter Norge (86) og Nederland (32). De mest langveisfarende kom fra henholdsvis Mexico og Australia. Nytt av året er besøkende fra Finland og Litauen. USA er også godt representert (13), og det samme gjelder Frankrike. En person har tatt turen fra Svalbard.

En person har valgt å sykle, en annen, en nederlender med hund, sykkel, bagasjetralle og trekkhund. Vedkommende hadde krysset Europa på sin vei til Norge.

Fire personer har tilbrakt natten i gapahuken, to av dem tyske jenter med full klestørk etter vandring i styrtregn fra Lillehammer.

Kjærlighetsfossen

Over Sagåa, etter to kilometer fra servicebua, har det vært et utrolig flott skue mot Kjærlighetsfossen i stor vannføring og fossebrus.

Bilde av stor vannføring i Kjærlighetsfossen. - Klikk for stort bilde Mik van der Ham

Ikke like vakkert var det å se at noen har lagt fra seg gammelt søppel, rustne kokekar og utgåtte sko i samme område.

- Simen Ensby