Beredskap i kommunen

Øyer kommune har en beredskapsplan for å sikre tryggheten til alle våre innbyggere hvis en krise inntreffer.

Kommunens rolle

Kommunene har en sentral rolle og ansvar i alt beredskaps- og samfunnsikkerhetsarbeid i Norge. Lov om kommunal beredskapsplikt (Sivilbeskyttelsesloven) pålegger derfor den enkelte kommune å utarbeide og ha en oppdatert risiko- og sårbarhetsanalyse (ROS) samt beredskapsplan. 

Øyer kommune har både ROS-analyse og beredskapsplan. I tillegg er det en rekke andre planer som også gir føringer for kommunens arbeid på dette området, særlig Lov om helsemessig og sosial beredskap og Plan- og bygningsloven. Kommunen har først og fremst ansvar for egen virksomhet, men kan også bli bedt om å bidra i situasjoner som "eies" av andre instanser. Uansett hvor en krisehendelse skjer, er det i en kommune.

Kommunens kriseledelse

Kriseledelsen i Øyer kommune består av ordfører, kommunedirektør, eiendomssjef, kommunalsjefer, HR-sjef, kommuneoverlege, kommunikasjonsansvarlig og beredskapskoordinator. Politiliaison vil normalt være til stede.

Ordføreren er kommunens talsperson utad også i krisesituasjoner. Kommunedirektøren er den operative leder av kriseledelsen. Kriseledelsen kan utvides med aktuelle fagressurser i forhold til den aktuelle hendelsen som skal håndteres.

Beredskapsrådet

Beredskapsrådet er kommunens samarbeidsorgan for beredskapsspørsmål. Det fungerer som et forum for informasjonsutveksling og koordinering med eksterne aktører ved relevante hendelser.

Beredskapsrådet består av:

  • Ordfører
  • Kommunedirektør/beredskapsansvarlig
  • Beredskapskoordinator
  • Kommuneoverlege
  • Politikontakt
  • Mattilsynet
  • Forsvaret HV05 Oppland utrykningsområde
  • Røde kors
  • Omsorgsberedskap
  • Prest (permisjon til 1- okotber 2024)
  • Vikarprest
  • LIA Lillehammer - Sivilforsvaret
  • Vevig
  • Telenor

Egenberedskap

Se hva du selv kan gjøre for å sørge for egenberedskap ved en krise