Hvor mye må jeg betale i eiendomsskatt?

Hvert år bestemmer kommunestyret størrelsen på eiendomsskatten i forbindelse med budsjettbehandlingen. Dette inkluderer fastsettelse av skattesatsen for neste år, hvilke eiendommer som er fritatt, og om det skal være et bunnfradrag.

• Generell skattesats er på 7 promille
  • Skattesats for bolig- og fritidseiendommer er på 4 promille
  • I Øyer kommune er det ikke bunnfradrag

Fra og med 1. januar 2020 er grunnlaget for eiendomsskatt senket med 30 prosent for bolig- og fritidseiendommer.

Hvordan beregnes eiendomsskatten?

Eiendomsskatten beregnes av en sakkyndig nemnd og klagenemnd i Øyer kommune. De bruker egne regler som er vedtatt av politikere.

Taksten baserer seg på følgende:

• Fakta og vurderinger av eiendommen
  • Fakta som adresser og areal hentes fra Matrikkelen (Offentlig eiendomsregister)
  • Ved behov måler de bygningene utvendig.
  • Verdien påvirkes av generelle og spesielle forhold som vurderes ved besiktigelse

Hvordan sjekke eiendomsskatten?

Hvordan betale eiendomsskatt?

• Eiendomsskatten betales i fire terminer sammen med kommunale gebyrer. Fakturaene har forfall:
    • 20. mars
    • 20. juni
    • 20. september
    • 20. november
  • Eiendomsskatten er knyttet til eiendom, ikke person. Hvis flere personer eier en bolig sammen, må de ordne betalingen seg imellom. På eiendomsskatteseddelen står det hvem av eierne som får fakturaen.
  • Beløpet på eiendomsskatteseddelen viser totalt beløp for eiendomsskatten på hele eiendommen.
  • Hvis beregnet eiendomsskatt er under 300 kroner, blir den ikke krevd inn og det sendes ingen faktura.
  • Ved eierskifte må eierne selv avtale hvordan de fordeler eiendomsskatt og kommunale gebyrer.

Spørsmål og svar om eiendomsskatt

Rammer, lover og retningslinjer