Når du skal seksjonere en eiendom må du fylle ut en seksjoneringssøknad.
Søk om seksjonering (PDF, 3 MB)
Se veiledning til utfylling av søknadsskjema for seksjonering.
Søknad sendes til Kommunen på e-post: postmottak@oyer.kommune.no eller per post til
Øyer kommune
Tekniske tjenster
Postboks 4
2637 Øyer
Kommunen gir veiledning om hvordan du fyller ut skjemaet og hvilke dokumenter som trengs. Deretter behandler kommunen seksjoneringssaken og oppdaterer matrikkelen. Etterpå sender de en melding til tinglysingen for å opprette separate grunnboksblader for hvert seksjonsnummer.
Dersom du signerer søknaden på vegne av grunneier, må du legge ved en fullmakt fra grunneier. Fullmakten må være original eller bekreftet rett kopi.
Dersom hjemmelshaver er et firma, kreves det firmaattest fra Brønnøysundregistret, og denne må ikke være eldre enn 1 år.
Se mer detaljert beskrivelse av hvordan du søker.