Vannlekkasje

Ved akutt vannlekkasje, ring vann og avløps vakttelefon 97 58 42 40.

Mistenker du vannlekkasje?

Du kan selv oppdage lekkasjer. Vær oppmerksom på følgende tegn:

  • Sus i rørene
  • Misfarget vann
  • Dårlig vanntrykk/vannmengde
  • Kraner som drypper
  • Toalett som sildrer
  • Fuktig grunn i området hvor vannledningen ligger
  • Hull eller setninger i grunn
  • Når det ikke brukes vann i huset, skal tallrekka på vannmåleren stå stille

Ofte skyldes dårlig vanntrykk at den private vannledningen er tettet av rust og avleiringer.

Hva gjør du ved vannlekkasje?

Dersom du har oppdaget en vannlekkasje, gjør følgende:

  1. Kontakt forsikringsselskapet ditt og meld fra om vannlekkasjen
  2. Kontakt rørlegger som kan lokalisere hvor bruddet er og utbedre skaden
  3. Hvis lekkasjen er mellom stoppekranen din og kommunens hovedledning, stenger kommunen vannet på hovedledningen. Rørleggeren din må kontakte kommunen for å få vannet avstengt og varsle berørte abonnenter. Etter reparasjonen må rørleggeren rapportere til kommunen med dokumentasjon.

Vær oppmerksom på at det kan bli kostbart hvis du velger å overse problemet.

Kommunalt ledningsnett

Øyer kommune søker jevnlig etter lekkasjer på sine vannledninger, og dette bidrar også til å avdekke mange private lekkasjer. Når vi oppdager en lekkasje, sender vi et pålegg til huseierne om å få utbedret vannlekkasjen.

Råd ved brunt vann 

Når vannet blir stengt ved akutt vannlekkasje, spyling eller driftsavbrudd, kan det føre til brunt vann etterpå. Dette skyldes partikler som løsner fra rørveggen når vannet endrer retning eller hastighet. Det brune vannet utgjør ingen fare, men la det kalde vannet renne til det blir klart igjen.

Hvis vannet ikke er klart etter at du har latt det renne i 30 minutter bør du kontakte oss.

Vakttelefon vann og avløp

Vakttelefon vann og avløp
Kontakt Telefon
Vakttelefon 97 58 42 40
Per Georg Svingen 90 70 46 04
Augustin Oumboune 95 90 54 12
Håvard Svingen 94 89 47 40