Drift og vedlikehold av veger

Øyer kommune utfører drift- og vedlikeholdsoppgaver på kommunale veger og grøntanlegg. Vi skal sørge for at vegene er kjørbare til enhver tid.

Vi skal også sørge for at kommunale grøntanlegg, stier og uteområder ser velpleide ut.

Ønsker du å melde fra om dårlige forhold på en kommunal veg? Gi oss din tilbakemelding, så kan vi gjøre noe med feilen.

Meld fra om feil på veg

Dette kan du forvente av kommunen

• Vegetasjon langs veiene blir trimmet ved behov.
  • Grusveier blir vannet for å redusere støv etter behov.
  • Gatesluker blir tømt, stikkrenner blir rengjort, og grøfter blir vedlikeholdt etter fastsatte rutiner og ved behov.
  • Alle sentrumsområder blir feid innen 17. mai hvert år. Veier i boligområder blir feid innen St. Hans.
  • Eventuelle hull i veibanen blir lappet og reparert.
  • Slitasje på veiene blir reparert innenfor budsjettets rammer.
  • Gatelysene blir jevnlig inspisert, og mørke lamper blir byttet. Reparasjoner blir prioritert etter behov.
  • Gangfelt og annen trafikkmerking blir vedlikeholdt etter behov.
  • Trafikkskilt blir rutinemessig inspisert, og skiltene blir byttet ut ved behov.

Dette forventer vi av deg

• Følg trafikkreglene når du ferdes
  • Vis hensyn og forsiktighet for å unngå farlige situasjoner
  • Hold busker og trær trimmet for å sikre god sikt langs veien