Som leietaker har du ansvaret for vedlikehold inne i boligen.
Ringeklokken virker ikke
Hvis callingen/ringeklokken ikke virker:
- Sjekk om lyden er slått på. Hvis det lyser rødt på callingen inne i boligen din, kan det bety at lyden er slått av. Trykk to ganger på tale-kappen (knappen har ofte bilde av en munn) for å skru lyden på igjen.
- Sjekk om ringeklokken virker hos naboen. Hvis den heller ikke virker hos naboen, kan det være en feil som gjelder alle i oppgangen. Gi beskjed til bolig og eiendom slik at vi kan fikse problemet.
- Hvis du hører at det ringer på, men ikke får åpnet døren med knappen på callingen, kan det være en feil. Meld fra til oss.
Ringeklokke med batteri:
Har du ringeklokke med batteri, må du selv sørge for å bytte ut batteriet i ringeklokken jevnlig.
Jeg har mistet nøklene
- Ta kontakt med bolig og eiendom for å bestille ny nøkkel til oppgangsdør, bolig eller postkasse.
- Du må betale for ny nøkkel. Prisen vil variere fra sted til sted.
- Hvis du har mistet alle nøkler til boligen eller postkassen din, må en låsesmed bytte lås. Dette må du selv betale for, og det kan koste opptil flere tusen kroner. Ta kontakt med bolig og eiendom.
Det renner eller drypper vann på bad eller kjøkken
- Hvis det renner eller drypper vann hele tiden ta kontakt med bolig og eiendom Vi bestiller fagfolk som kan hjelpe deg.
- Mens du venter på hjelp, steng stoppekranen for å stanse vannet i boligen. Stoppekranen finner du som regel på badet eller under kjøkkenvasken. I eneboliger er stoppekranen ofte i kjelleren.
- Drypper det vann under vasken når vannet renner ut? Sjekk koblingene og pakningene til rørene under vasken. Hvis det er sprekk i røren, ta kontakt med bolig og eiendom.
- Kondens/fuktighet/vanndråper på toalett eller rør er ikke lekkasje. Det oppstår fordi det er varmt i rommet og kaldt vann i rørene eller toalettet. Da kondenserer luften til vanndråper på den kalde overflaten. Tørk opp vannet og sørg for god ventilasjon i rommet.
Det er ikke vann i kranen
- Sjekk om du har elektronisk lekkasjestopper (aquastop) i skapet under vasken. Den stopper vannet i kranen hvis det blir fuktig i området under vasken. Hvis det er vannsøl under vasken, må du tørke opp og sørge for at det er helt tørt før vannet kan komme tilbake.
- Spør om naboen din har vann. Hvis naboen din rett over eller under deg heller ikke har vann, tyder det på at det er rørleggerarbeid i bygningen. Sjekk om du finner et informasjonsoppslag på i postkassen eller lignende.
- Stengt vann kan også gjelde et større område. Se om det er stengt vann der du bor. Dette er ofte varslet om via SMS til de som er folkeregistrert på adressen.
Vasken eller sluket er tett
- Rens sluket eller vannlåsen under vasken. Dette bør du gjøre med jevne mellomrom, gjerne flere ganger i året.
- Hvis rensing ikke hjelper, bør du bruke flytende avløpsåpner for å åpne opp rørene. Ikke bruk avløpsåpner i pulverform. Pulveret kan stivne og gjøre problemet verre.
- Meld i fra til bolig og eiendom hvis dette ikke hjelper.
Toalettet er tett
Forsøk å stake opp toalettet med en klosettpumpe eller vakumpumpe. Hvis dette ikke hjelper ta kontakt med bolig og eiendom.
Røykvarselen piper
Hvis røykvarsleren lager et pip med jevne mellomrom, må du bytte batteri. Du bør bytte batteri i røykvarsleren en gang i året. Er røykvarsleren gammel, kan du bytte den mot en ny.
Du kan få ny røykvarsler hos bolig og eiendom.
Brannslukningsapparat
Sjekk brannslukningsapparatet jevnlig. Det er enten pulver- eller skumapparat i boligen.
- Sjekk at måleren på apparatet peker mot det grønne området.
- Står måleren til brannslokningsapparatet på rødt, kan du kontakte bolig og eiendom for å bytte det mot et nytt.
- Det er også lurt å snu på apparatet noen ganger slik at pulveret flytter på seg inni apparatet.
Dårlig luft i boligen
- Alle ventilasjonsluker bør være åpne hele året. Du finner disse øverst på vinduene og/eller på veggen.
- Åpne vinduer eller balkongdør og luft ut i noen minutter hver dag.
- Tørk bort vannsøl for å unngå fukt.
- Skru kjøkkenviften på når du lager mat.
- Hold boligen ren og ryddig.
- Ikke sett møbler, særlig seng og sofa, inntil yttervegger. Dette kan bli gode vekstforhold for mugg og sopp. La det være minimum 10 centimeter avstand til veggen.
Kald bolig
20-22 grader er en god innetemperatur. Sjekk varmekildene hvis det er kaldere.
- Panelovn: Sjekk av/på-bryter og at stikkontakt er satt i. Sjekk også om termostaten er satt på riktig temperatur.
- Radiator: Radiatoren regulerer seg etter utetemperaturen.
- Varmekabler/regulator (termostat): Hvis varmekablene ikke virker, sjekk om sikringen har gått.
Meld fra til bolig og eiendom om noe ikke fungerer.
Mugg eller sopp i boligen
Fjern mugg/sopp fra glatte flater med Klorin (1 dl per liter vann). Klorin dreper muggen/soppen og er tilgjengelig i vanlige dagligvarebutikker.
Hvis det er sopp/mugg på porøse materialer som gips- eller sponplater, kan det hende vi må bytte deler av veggen. Gi beskjed til bolig- og eiendom, så kan en fagperson kan undersøke problemet.
Komfyren virker ikke
Har du komfyrvakt? Hvis den piper, trykk på knappen for å vise at du er til stede. Hvis du ikke trykker, kutter den strømmen til komfyren. Skru av platene, trykk på knappen og slå på komfyren igjen.
I mange boliger finner du bruksanvisningen til komfyrvakten inne i kjøkkenskapet.
Noen komfyrvakter bruker batteri. Hvis det er tomt, må det byttes. Se i bruksanvisningen.
Koble til oppvaskmaskin på kjøkkenet
Sjekk om det er opplegg for oppvaskmaskin i boligen din. Du har opplegg hvis det er en egen kran og et avløpsrør under vasken på kjøkkenet.
Når du får en oppvaskmaskin, kan du spørre butikken om de tilbyr montering, eller kontakte en autorisert rørlegger. Feil montering kan føre til vannskader, og du kan holdes økonomisk ansvarlig.
Strømmen er borte
Sjekk sikringsskapet om strømmen har gått, se om en sikring har gått og skru den på igjen.
- Hvis du har skrusikringer, må du sette inn en ny sikring.
- Hvis du har automatsikringer, kan du vippe bryteren opp igjen.
Hvis jordfeilbryteren lyser rødt eller piper, må du:
koble ut strømmen til alle elektriske apparater i boligen
- koble ut strømmen til alle elektriske apparater i boligen
- vippe opp sikringen
- sette inn en og en stikkontakt igjen. Start med vannkoker, brødrister, hårføner, støvsuger og lignende. Det er ofte de som kan slå ut jordfeilbryteren.
Hvis ingen sikringer er utløst, kan strømbruddet være i hele bygningen eller i området. Sjekk om naboen har strøm, se etter varsler om planlagte strømutkoblinger, eller sjekk strømavbruddskartet på nettet.
Kjøkkenviften virker ikke
Hvis kjøkkenviften fungerer dårlig, kan det være behov for rengjøring. Rens filteret og fjern fettrester. Bytt kullfilteret omtrent én gang i året, avhengig av matlagingens hyppighet.
Hvis kjøkkenviften ikke fungerer i det hele tatt, gi beskjed til bolig og eiendom. Vi hjelper med å reparere eller erstatte viften.
Skadedyr
De fleste dyr og insekter som dukker opp innendørs er ufarlige og kan forekomme av og til. Hvis det er mange, bør du sørge for å holde leiligheten renere.
Ved veggedyr, kakerlakker, mus eller rotter, gi beskjed til bolig- og eiendomsavdelingen. Vi ordner skadedyrkontroll og sanering, dekket av boligkontoret.
Er du usikker på hva slags dyr eller insekt du har sett, ta et bilde og send det til oss. Vi kan hjelpe med identifisering.
Veggdyr er et økende problem. Besøk Folkehelseinstituttets nettside for tips om hvordan du kan unngå det.
Boligkontoret dekker kostnaden for sanering av veggedyr, men du må hjelpe til. Du må rydde, kaste avfall og pakke klær og eiendeler før firmaet kommer.
Pusse opp selv
Vil du endre noe i boligen din, for eksempel male et rom eller bytte ut lampe?
Ta kontakt med bolig og eiendom. Vi må godkjenne det som skal gjøres.