Demensvennlig samfunn

Innlandet fylke er først i landet hvor alle ordførerne har signert en avtale med Nasjonalforeningen for folkehelsen for å skape et mer demensvennlig samfunn. På tirsdag 4. juni, signerte Øyer som den siste kommunen, og dermed er alle de 46 kommunene i fylket nå en del av demensdugnaden.

Hele Innlandet med

Statsforvalteren i Innlandet og Nasjonalforeningen for folkehelse, med generalsekretær Mina Gerhardsen i spissen, kom til Øyer tirsdag for å markere signeringen av samarbeidsavtalen med Øyer kommune om å bli demensvennlig kommune. Med Øyer kommune med på laget er nå hele innlandet fylket har blitt en del av et demensvennlig samfunn.

– I dag nådde vi en ny viktig milepæl i dette arbeidet. Da Øyer kommune signerte avtale med oss i formiddag kunne vi krysse av for at hele Innlandet nå er med dette samarbeidet og at Norge nå har jeg fått sitt første demensvennlige fylke. Dette er en stor og viktig sak, formidler Mina Gerhadsen stolt.

–  Gratulerer til Innlandet og alle kommunene! Nå skal vi sammen bidra til å følge opp avtalen, sier Ordfører Anne Marie Sveipe med stort engasjement.

Demensvennlig samfunn

Mina Gerhardsen formidler at vi klarer ikke møte veksten i antallet som vil få demens i framtiden uten å mobilisere mye bredere enn i dag. Hverken kommuner eller pårørende vil klare å løse utfordringene alene. Det trengs flere med. Vi må bygge sterke lag rundt de som rammes av sykdommen, slik at de kan være aktive i sin vanlige hverdag så lenge som mulig.

Nasjonalforeningen for folkehelsen har lenge jobbet for å gjøre norske kommuner mer demensvennlige. Målet er å gi flere kunnskap slik at de kan se, forstå og hjelpe når noen med demens har utfordringer. Det kan være personen som har glemt pin-koden eller hvordan de betaler i butikken, eller den som ikke husker hvor de bor og dermed ikke vet hvor taxien skal kjøre.

Når mennesker møtes med vennlighet og tålmodighet, våger de å prøve igjen, gå i butikken, ta bussen eller besøke biblioteket. Dette har stor verdi.

Antall personer med en demenssykdom i Innlandet vil ifølge demenskartet være på 10020 personer i 2025. Dette tilsvarer 2,68 prosent av befolkningen, mens det på landsbasis er 2,12 prosent.

Foto: Nasjonalforeningen for folkehelse

Fra venstre demenskoordinator i Øyer Isabel Næss, leder i Nasjonalforeningen Øyer demensforening, Karin Anita Nermoen, assisterende statsforvalter Sigurd Tremoen, daglig leder fylkeskontoret, Elisabeth Skarderud og fylkesstyreleder for Nasjonalforeningen Innlandet, Paal Øyeren, ordfører i Øyer, Anne Marie Sveipe, og generalsekretær i Nasjonalforeningen for folkehelsen, Mina Gerhardsen.