Fare for flom, kraftig regn og jordskred

Kraftig nedbør er varslet i Øyer og regionen fra 9. til 10. september. Tre oransje farevarsler er utstedt for flom, ekstreme nedbørsmengder og fare for flom- og jordskred.

Det ventes svært mye regn fra mandag til tirsdag. Intensiteten på nedbøren vil variere i det varslede tidsommet. Det er meldt opptil 60 - 80 mm regn på 24 timer. Den største nedbørsmengden vil komme mandag kveld/tirsdag morgen.

Øyer kommune følger situasjonen tett. Kommunen har satt i stand forebyggende tiltak.

• Vi oppfordrer grunneiere til å holde bekkeløp åpne og kontrollere taknedløp og rister. Husk å rense rister, sluk, renner, takrenner og stikkrenner for å sikre god vannføring.
  • Vi oppfordrer bønder til å flytte rundballer bort fra elvekanter og andre steder det er utsatt for at de kan bli tatt av vann.

Hold deg oppdatert

Du kan holde deg oppdatert på varselet med værmeldinga hos yr.no og på varsom.no​.

Oppdatert, mandag 9. september: Det er meldt 60 - 80 mm regn på et døgn. Det vil ta seg opp i løpet av kvelden og natt til tirsdag. Øyer kommune følger med på situasjonen og har satt i gang forebyggende tiltak. Det er tre oransje farevarsel for regn, jordskred og flom i Øyer kommune.

Grunneiers ansvar

I utgangspunktet har den enkelte grunneier selv ansvar for å sikre seg selv og sin eiendom mot naturskade. Dette innebærer også å sette i verk tiltak for å hindre skader ved store vannmengder. Øyer kommune oppfordrer derfor alle private grunneiere langs alle vassdragene i kommunen til å:

• Holde bekkekantene fri for hageavfall og annet avfall
  • Rydde bekkeløpet for kvist og brask
  • La naturlig vegetasjon fra skråning mot bekk stå
  • Fjerne enkelttrær som kan bli tatt ved eventuell flom
  • Ikke bygge eller sette opp installasjoner i bekk eller bekkekant
  • Ikke fylle jord, stein eller annen masse i bekkeløp eller skråning mot bekk
  • Vurdere om det som plasseres i nærheten av bekk kan bli tatt ved eventuell flom
  • Ikke iverksette egne flomsikringstiltak uten tillatelse fra kommunen
  • Melde fra til kommunen dersom en har kunnskap om steder som kan føre til oppdemming eller utgraving
  • Ta kontakt med kommunen dersom det er noe som er uklart

Kommunens ansvar

På kommunal grunn har kommunen samme ansvar som private grunneiere. Kommunen har ellers et generelt ansvar for å kartlegge flomutsatte områder og vurdere tiltak og beredskap. Kommunen har også ansvar for bruer og rør knyttet til kommunale veger. Det er også kommunens ansvar å sørge for tilsyn av flomsikringsanlegg der NVE har gitt støtte.

Veger

Veger kan bli stengt på kort varsel. Vi oppfordrer alle til å holde seg oppdatert på trafikksituasjonen før de legger ut på reise. Sjekk status på https://www.vegvesen.no/trafikk eller i appen Vegvesen Trafikk.

Om du reiser kollektivt, ber vi deg følge med på trafikkmeldinger fra Innlandstrafikk.

Vakttelefon

Hvis du trenger å varsle om bekker som går over sine bredder eller vann som finner nye veier, kontakt kommunens flomvakt på vakttelefon: 97 58 42 40.

Er liv og helse i fare, ring nødnumrene 110 - 112 - 113.