Vi har ansatt Kommune-Kari!

I dag har vi fått en ny, digital medarbeider med på laget – nemlig Kommune-Kari. Hun skal hjelpe våre innbyggerne med å finne svar på det de lurer på, døgnet rundt. 👩‍🏫👋

Vi ønsker å gjøre det enklere for våre innbyggere i Øyer kommune å finne informasjon på nettsiden – når som helst. Derfor tar vi nå i bruk Kommune-Kari, en chatbot som fungerer som en medarbeider på servicetorget 24 timer i døgnet.

Kommune-Kari er utviklet av Prokom, og brukes allerede av over 100 kommuner i Norge. Blant annet har Lillehammer kommune har hatt henne som «ansatt» i flere år og hun har svart på tusenvis av spørsmål.

Nygjerrig på Kommune-Kari? Les mer på Prokom sin nettside.

Kari jobber døgnet rundt

Visste du at 57 % av alle henvendelser til kommunen kommer utenfor åpningstidene? 

Kommune-Kari blir aldri lei av å svare – og hun blir smartere for hver dag. Hun kan svare på spørsmål om blant annet kommunale tjenester, søknadsfrister og åpningstider – raskt og enkelt.

Flere kommuner som har tatt i bruk Kari, har opplevd:

  • Opptil 30  prosent færre telefonhenvendelser
  • At 40–50  prosent av alle henvendelser kommer etter stengetid

Hvordan fungerer Kommune-Kari?🤖

Kommune-Kari er en chatbot som er laget for å oppleves som en vennlig og hjelpsom digital kollega. Når du besøker kommunens nettside, kan du chatte med henne og få svar med én gang.

  • Hun kombinerer kunstig intelligens med forhåndsdefinerte svar:
  • Den kunstige intelligensen gjør at Kari forstår ulike måter å stille spørsmål på – også dialekt, feilstavinger og varierte formuleringer.
  • De forhåndsdefinerte svarene sikrer at du får riktig og oppdatert informasjon, tilpasset Øyer kommune.

Hva kan du spørre Kari om?

Du kan for eksempel spørre om:

  • Åpningstider
  • Søknadsfrister
  • Barnehage og skole
  • Renovasjon og vann
  • Helsetjenester
     

Kari gir raskt svar – men hun er ikke som ChatGPT eller Copilot. Hun svarer kun på spørsmål knyttet til kommunale tjenester, og hun deler informasjonsbase med andre kommuner som bruker samme løsning.

Hvorfor gjør vi dette?

Vi ønsker at nettsiden vår skal være så brukervennlig og effektiv som mulig.

Ved å ta i bruk Kommune-Kari:

  • ✅ Får innbyggere raskere svar – uten å vente til servicetoget åpner.
  • ✅ Får ansatte et enklere verktøy for å finne frem til informasjon.
  • ✅ Kan kommunen håndtere flere henvendelser automatisk, og bruke mer tid på de komplekse oppgavene.

Spør gjerne Kommune-Kari om noe du lurer på.