Alle vi i Øyerskolen gleder oss til å ta imot barnet ditt på skolen til høsten.
Den første skoledagen er en viktig merkedag for familien. Mange ser frem til dagen med glede, mens noen kanskje føler seg litt engstelige og gruer seg litt. Du kan være trygg på at vi gjør alt vi kan for at ditt barn skal få en positiv skolestart. Vi som jobber her vil samarbeide med dere foreldre for å sikre at barna får en god start og trives på skolen
Når får vi informasjon om skolestart?
Ved årsskiftet før skolestart informeres foreldre om overgangen fra barnehage til skole. Skolene legger vekt på at barna skal føle seg trygge og kjente med skolen og SFO før sommerferien.
Innskriving i skolen
For å gi deg svar på spørsmål og sikre at skolen oppleves som et trygt og godt sted, inviterer vi alle barn og foresatte til innskrivingsdag. Dette blir barnets første møte med skolen og gir en flott anledning for både barn og foreldre til å bli kjent med skolen.
Her skal barna registreres med skjemaet som ble sendt sammen med invitasjonen. Skjema og all informasjon finnes i Foresattportalen under “meldinger”.
Solvang skole har innskrivningsdag i løpet av våren
Aurvoll skole har innskrivningsdag på første skoledag (foreldremøte avholdes kort tid etter skolestart)
Besøksdager
Vi er opptatt av at skolestartene skal være trygge og kjent med bygget på både Solvang skole, Aurvoll skole og SFO før sommerferien. Alle barnehager blir derfor invitert på besøk og faddere vil besøke barnehagene. De skal få se uteområdet og klasserommet sitt. Rektor og SFO-leder vil besøke alle barnehagene slik at de kan stille spørsmål og bli bedre kjent med oss.
Både Solvang og Aurvoll skole har egne planer for overgangen fra barnehage til skole. Inne i Foresattportalen ligger all informasjon om viktige datoer for besøksdager og planer.
Hva skjer på første skoledag?
På første skoledag møtes skolestarterne ved flaggstangen. Der vil rektor og kontaktlærer hilse på elevene og foresatte. Etter en kort tale roper rektor opp hver elev, som deretter stiller seg sammen med kontaktlæreren og de andre voksne på trinnet. Deretter går vi samlet til klasserommet, hvor kontaktlæreren tar over.
Foresatte følger barnet i starten av dagen og kan deretter sitte på SFO sammen med de andre voksne, hvor det blir servert kaffe. Mer informasjon om dagen vil bli sendt via Foresattportalen (Visma) til foresatte i forkant av skolestart.
Skolefritidsordningen (SFO)
Ofte starter barnet på SFO før det starter på skolen. SFO er et tilbud fra skolen for barn før og etter skoletid. SFO åpner 1. august. Alle førsteklassinger får gratis deltidsplass på SFO. Husk at du må søke om plass selv om det er gratis.
Det kan være nyttig å snakke med barnet ditt om SFO før det begynner der, spesielt hvis starten på SFO skjer før skolestart. Forklar hva SFO er, hva de kan forvente, og hvordan det skiller seg fra skolen. Dette vil hjelpe barnet med å ha realistiske forventninger og unngå forveksling mellom SFO og skolen.
Nyttig informasjon om det å begynne på skolen
Før skolestart er det lurt at dere:
- leser mye for barnet
- snakker med barnet om hva ordene betyr
- spiller spill med barnet, teller og venter på tur
- lærer barnet å kle på seg selv
- lærer barnet å gå på do alene og kle på seg
- forklare forskjell på SFO og skole (slik at ikke barna forventer skole hvis de starter først på SFO)
Forbered barnet til skolestart
- Prat med de andre foreldrene i barnehagen som har skolestartere. Skal barna deres starte på samme skole? Det er fint for barna å vite at de har noen de kjenner i den første tiden.
- Ta en tur til skolen når den er stengt, så barnet ditt kan bli kjent med uteområdene. Gå skoleveien sammen for å øve.
- Skap forventning og entusiasme for skolestart ved å snakke om alt det spennende barnet skal lære og de nye vennene de vil få. Pakk skolesekken sammen og kanskje kjøp et nytt antrekk til den første skoledagen.
- Bygg et nettverk med andre foreldre. Det gir barna trygghet å vite at foreldrene kjenner hverandre, og det kan være nyttig å ha andre foreldre å diskutere med.
- Engasjer deg! Som klassekontakt eller FAU-medlem blir du bedre kjent med skolen og de andre foreldrene, og du bidrar til en bedre skolehverdag for barnet ditt.
- Hjelp barnet ditt å få venner ved å invitere klassekamerater hjem eller arrangere vennegrupper.
- Legg til rette for bursdagsselskaper og andre sosiale sammenkomster, slik at alle barna i klassen blir inkludert.
- Snakk positivt om skolen og fagene; det påvirker barnets holdning til skolen og læring.
- Vær forberedt på mindre kontakt med de ansatte på skolen enn i barnehagen.
Barn er nysgjerrige, impulsive og elsker å utforske verden rundt seg.
Det setter vi pris på. Læreren vil bli godt kjent med alle elevene, hva de kan, hva de liker, og hvordan de lærer best. De første skoleårene lærer barnet ditt å lese, skrive og regne. De lærer også å samarbeide, lytte til hverandre, uttrykke sine tanker og meninger, og være en god venn i klassen.
Alle lærer på ulike måter, og vi vil at undervisningen skal være variert og tilpasset hver enkelt elev. På skolen vil vi bruke både digitale verktøy og tradisjonelle metoder som penn og papir. Undervisningen vil foregå på mange ulike måter: sammen med hele klassen i klasserommet, i mindre grupper, eller på tur med hele trinnet.
Grunnleggende ferdigheter
Grunnleggende ferdigheter er en del av alle fag og er viktige for at elevene skal klare seg godt. De fem grunnleggende ferdighetene er:
- lese
- skrive
- regne
- uttrykke seg muntlig
- bruke digitale verktøy
Fagene på 1. og 2. trinn
Læreplanene definerer hva elevene skal lære. Alle elever skal få den samme opplæringen, uansett hvor i landet de bor. På 1. og 2. trinn vil elevene ha følgende fag:
- Norsk
- Matematikk
- Naturfag
- Engelsk
- Samfunnsfag
- Kunst og håndverk
- Musikk
- Kroppsøving
- Kristendom, religion, livssyn og etikk (KRLE)
Pennal
Elevene får blyant og viskelær på skolen. Skolen har fargeblyanter som elevene bruker til elevarbeid. Dersom barnet har fått eget pennal i tillegg oppfordrer vi til et enkelt pennal med blyant, viskelær og noen fargeblyanter. Vi bruker ikke tusjer på skolen.
Bøker
Elevene vil sannsynligvis ikke få så mange bøker med seg hjem i starten. Skolen skal bestille inn nye bøker, men ønsker å ha lærerne med i denne prosessen, og bruke god tid på å ta gode valg. For å ta godt vare på lærebøkene oppfordrer skolen å ha bokbind på bøkene.
Mat og drikke
Vi oppfordrer til sunne matpakker og drikke uten sukker. Vi ønsker at elevene har med vannflaske på skolen. Det gjelder også de elevene som har skolemelk.
Skolemelk kan bestilles direkte fra Tine.
Klær og skiftetøy
Alle elevene har hver sin plass i garderoben. For de minste bør det ligge minst ett skift på skolen. For alle bør det ligge noen ekstra sokker. Merk klærne godt med navn.
Innesko
Vi bruker innesko, gjerne egne joggesko, sandaler eller lignende.
Leker
Elevene kan ikke ha med egne leker på skolen.
Bursdagsfeiring
I Øyerskolene inviterer man enten alle guttene, alle jentene eller hele klassen i bursdag, og da kan elevene få levere ut invitasjoner på skolen. Elever fra andre klasser må få invitasjon på fritiden.
Foreldremøter
Dere vil få invitasjon til to foreldremøter hvert skoleår, ett på høsten og ett på våren. Det er avgjørende for et godt skole-hjem samarbeid at man møter opp på foreldremøtene.
Skolen skal være et trygt og godt sted for alle elever, både faglig og sosialt. Lærerne skal hjelpe elevene med å forstå hva de skal lære, og gi dem tilbakemeldinger på hva de er flinke til og hva de trenger å øve mer på.
Utviklingssamtale
To ganger i året inviterer kontaktlæreren elever og foresatte til en utviklingssamtale. Her får dere informasjon om elevens faglige og sosiale utvikling. Sammen blir dere enige om hva som er viktig å fokusere på fremover. På barnetrinnet får ikke elevene karakterer.
Kartlegging av elevene
På 1. trinn gjennomfører elevene to kartleggingsprøver: én i lesing og én i regning. Disse prøvene hjelper lærerne med å vurdere hva eleven trenger ekstra hjelp med, eller om eleven trenger flere utfordringer.
Noen elever trenger ekstra hjelp
Elever som har behov for ekstra støtte, har rett til tilrettelagt opplæring. Skolen vil vurdere om eleven trenger ekstra hjelp og kan henvise til en sakkyndig vurdering hos Pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT). Skolene må også tilby intensiv opplæring til elever på 1. til 4. trinn som risikerer å falle bakpå i lesing, skriving eller regning.
Du spiller en viktig rolle for at barnet ditt skal trives på skolen. Hjem og skole må samarbeide, og et godt samarbeid mellom deg og skolen er viktig. Når du engasjerer deg i barnets skolehverdag, blir barnet mer motivert, trives bedre, og gjør det bedre faglig.
- Snakk med kontaktlærer hvis det er noe du lurer på eller hvis du er urolig for noe.
- Delta på møter som skolen inviterer til, som foreldremøter, utviklingssamtaler, avslutninger og informasjonsmøter.
- Engasjer deg i skolemiljøet ved å ta del i ulike roller og utvalg på skolen.
- Snakk positivt om skolen, læreren, de andre elevene og foreldrene deres.
Klassekontakt
Klassekontakten er viktig for et godt samarbeid mellom foreldrene og kontaktlæreren. Foreldrene velger én eller to klassekontakter i starten av skoleåret. Disse personene fungerer som bindeledd mellom foreldrene og kontaktlæreren.
Foreldrerådets arbeidsutvalg (FAU)
I FAU består av representanter fra hver klasse. FAU behandler saker på vegne av de foresatte og samarbeider med skolens ledelse om tiltak for skolemiljøet. FAU-ledere fra alle skolene har møter med kommunalsjef for oppvekst, utdanning og kultur, jevnlig iløpet av et skoleår.
Elevråd
Alle skoler har et elevråd som representerer elevenes interesser i skolesaker. Elevrådet består av elevrepresentanter og har regelmessige møter med skolens ledelse.
Skolemiljøutvalg (SMU)
Grunnskolene har et skolemiljøutvalg som inkluderer representanter fra elevene, foresatte, ansatte, skoleledelsen og kommunen. Utvalget jobber for å sikre at skolen systematisk arbeider for et godt skolemiljø.
Alle elever har rett til å ha det bra på skolen, og vi jobber hver dag for å gi dem den beste mulige skolehverdagen. Alle ansatte på skolen og i SFO skal følge med på hvordan elevene har det. Skolen skal forhindre mobbing og undersøke dersom det er mistanke om at noen ikke har en trygg og god skolehverdag. Hvis ditt barn eller noen du kjenner opplever mobbing eller krenkelser, kan du kontakte skolen.
Vil du vite mer? Se Utdanningsdirektoratets film om skolemiljø i praksis.
Hvem skal du kontakte?
Ta kontakt med kontaktlæreren hvis du har spørsmål om skolehverdagen. Kontaktlæreren kan hjelpe deg videre og involvere andre om nødvendig, som SFO-leder, helsesykepleier eller miljøarbeider. Du kan også kontakte skoleadministrasjonen, kontaktinformasjonen finner du på skolens nettside.
Mobbeombud
Innlandet fylkeskommune har et eget mobbeombud som barn og foresatte kan kontakte for hjelp og råd. Alle som trenger hjelp eller veiledning i en mobbesak, kan kontakte mobbeombudet. Dette gjelder både elever, foresatte, lærere, rådgivere og skoleledere. Mobbeombudet arbeider for barnas og elevenes interesser. Les mer om Innlandet fylkeskommunes mobbeombud.
Minoritetsspråklige elever
Hvis barnet ditt har et annet morsmål enn norsk eller samisk, kan de få ekstra opplæring i norsk eller sitt morsmål. Det finnes tre typer ekstra opplæring:
- Særskilt norskopplæring: forsterket, tilpasset opplæring i norsk.
- Tospråklig fagopplæring: opplæring i fag på norsk og på elevens morsmål.
- Morsmålsopplæring: opplæring i elevens eget morsmål.
Samisk bakgrunn
Har dere eller barnet ditt samisk bakgrunn, har barnet rett på undervisning i eller på samisk. Opplæring i samisk forgår som fjernundervisning.
Øyer kommune har laget et dokument som inneholder rutiner for overgangen som er for barn som går i barnehage og skal over til skole og skolefritidsordning (SFO).
Denne rutinen for overgang er ment å gi noen overordna føringer for arbeidet med å skape sammenheng, samt at den skal gi et handlingsrom som det er viktig å bruke godt. Like viktig som at det planlegges tiltak for barna er at det samarbeides godt om å planlegge disse tiltakene. Lærere i skole og barnehage er likeverdige partnere både i planlegging og samarbeid.
Les rutiner for overgang fra barnehage til skole/skolefritidsordning (SFO) her. (PDF, 683 kB)
Skolefritidsordningen (SFO) er et frivillig, pedagogisk omsorgs- og fritidstilbud for barn på 1.-4. trinn og for barn med særskilte behov på 1.-7. trinn. Fristen for påmelding av plass i SFO er 1. mai.
Les mer om hva skolefritidsordningen innebærer, søk om plass, se priser og plass-størrelser.