Etiske retningslinjer for folkevalgte og tilsatte i Øyer kommune

2 Folkevalgte og ansatte

Folkevalgte og ansatte plikter å utføre sine oppgaver og opptre utad på en etisk forsvarlig måte og skal være seg bevisst på at de danner grunnlaget for innbyggernes tillit og holdning til kommunen. De folkevalgte har et særlig ansvar for å tydeliggjøre og skape aksept for etisk forsvarlig atferd og legge rammene for en god praktisering av dette.

2.1 Møte med innbyggere og brukere

Innbyggerne skal alltid møtes på en måte som styrker tilliten til den kommunale forvaltningen.

Som myndighetsutøver, tjenesteyter og forvalter av betydelige samfunnsressurser plikter kommunen og den enkelte å ta hensyn til innbyggernes interesser, tilstrebe likebehandling og opptre med respekt overfor den enkelte. Det skal være åpenhet og innsyn, slik at innbyggerne kan gjøre seg kjent med Øyer kommunes virksomhet. All informasjon som gis i forbindelse med kommunens virksomhet skal være korrekt og pålitelig. 

Som ansatt eller folkevalgt er det viktig å være oppmerksom på at man, også i private sammenhenger, kan bli oppfattet som Øyer kommunes representant. Sørg for åpenhet rundt rollene du måtte ha. Både ovenfor kollegaer på arbeidsplassen og på den politiske arena, men også i møte med personer utenfor virksomheten. 

Ved bruk av sosiale medier skal ansatte og folkevalgte vise respekt for sine kollegaer, brukere og arbeidsgiver både i form og innhold på det som publiseres. Enhver form for mobbing, ryktespredning og hets er uakseptabelt. Øyer kommune skal utarbeide egne retningslinjer for bruk av sosiale medier.

2.2 Habilitet

Ansatte og folkevalgte skal unngå å komme i situasjoner som kan medføre konflikt mellom kommunens interesser og personlige interesser. Det er gitt egne bestemmelser både for folkevalgte og ansatte i kommuneloven (§11-9 og §13-3) og for offentlige tjenestemenn i forvaltningslovens kapittel II. Dersom personlige interesser kan påvirke avgjørelsen i en sak en har ansvar for, eller deltar i behandlingen av, skal dette umiddelbart tas opp med overordnede eller med lederen i aktuelt politisk organ.

Aktuelle problemstillinger der inhabilitet inntreffer kan være:

  •  Forretningsmessige forhold til noen av partene i saken 
  • Formelle roller i interesseorganisasjoner som er part i saken 
  • Personlige økonomiske interesser som kan føre til at en kommer i en konkurransesituasjon eller i lojalitetskonflikt sett i forhold til kommunens interesser 
  • Familiære og andre nære sosiale forbindelser 
  • Andre særegne forhold som kan innebære særlig fordel, tap eller ulempe for en selv eller noen man har en nær tilknytning til. 

Det kan dukke opp tilfeller som ikke rammes av forvaltningslovens og kommunelovens habilitetsbestemmelser. 

Ut fra forvaltningslovens bestemmelser om habilitet skal ikke kommunalt ansatte eller folkevalgte håndtere saker i kommunen som gjelder selskap der de selv er styremedlem, også om selskapet er helt eller delvis kommunalt eiet. Det samme gjelder hvis en som er styremedlem skal behandle saker som en har håndtert som ansatt eller folkevalgt i kommunen. 

For å sikre åpenhet rundt folkevalgte og ansattes habilitet oppfordrer Øyer kommune til en frivillig registrering av sine verv og interesser på styrevervregisteret.no

2.3 Åpenhet

Beslutningsprosesser i Øyer kommune skal være preget av åpenhet, meroffentlighet (1) og innsyn så langt hensynet til personvern gjør det mulig.

(1) Prinsipp som sier at et forvaltningsorgan skal vurdere om et dokument kan gjøres kjent, helt eller delvis, selv om det etter offentlighetslovens bestemmelser er adgang til å unnta det fra offentlighet

2.4 Gaver og andre personlige fordeler

Folkevalgte og ansatte i kommunen skal unngå personlige fordeler som kan påvirke, eller kan være egnet til å påvirke tillit, handlinger, saksforberedelse eller vedtak. Dette gjelder likevel ikke gaver av ubetydelig verdi, slik som reklamemateriell, blomster, en flaske vin eller lignende, begrenset til en verdi av 500 kroner. Gaver omfatter ikke bare materielle gjenstander, men også andre fordeler, for eksempel i form av personlige rabatter ved kjøp av varer og tjenester. 

Ved tilbud om personlige gaver som har et omfang som går ut over dette skal nærmeste overordnede kontaktes. Mottatte gaver skal som hovedregel returneres avsender sammen med et brev som redegjør for kommunens regler om dette. Alternativt kan gavene beholdes som kommunens felles eiendom.

Representasjon hører med i samarbeidsforhold og informasjonsutveksling. Representasjon må ikke være av en slik art at den kan tenkes å påvirke beslutningsprosessen i kommunen eller gi andre grunn til å tro det. Representasjon må være i samråd med overordnet.

Reiseutgifter i faglig sammenheng skal dekkes av kommunen. Unntak fra dette skal bare skje i samråd med overordnede. Folkevalgte avtaler med ordførere før reisen gjennomføres.