Rutiner for varsling

1 Formålet med varsling

Målet med denne rutinen er å sikre at Øyer kommune har rutine for intern varsling i tråd med Arbeidsmiljøloven kapittel 2A. Rutinen skal gi veiledning til arbeidstakere som ønsker å varsle og til ledere som skal saksbehandle mottatte varslinger. Leder har ansvar for å gjøre rutinen kjent for alle på den enkelte arbeidsplass, årlig. 

Rutinene for varsling skal fremme åpenhet og bidra til å styrke ytringsfriheten til våre ansatte. Det skal være trygt å varsle om kritikkverdige forhold for ansatte i Øyer kommune, slik at problemer kan løses så tidlig som mulig og der de har oppstått. Dette er viktig for et godt arbeidsmiljø. Det er i kommunens interesse at kritikkverdige forhold blir avdekket og varsling kan bidra til å redusere risikoen for at uønsket eller ulovlig praksis finner sted. All varsling skal håndteres på en forsvarlig måte. 

All varsling i henhold til denne rutinen vil anses å være forsvarlig varsling, og dermed omfattet av varselsvernet i Arbeidsmiljøloven. Varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter vil også ansees å være forsvarlig. Forsvarlig varsling vil ikke anses som brudd på lovpålagt taushetsplikt. Arbeidstakere, innleide vikarer og andre etter arbeidsmiljøloven §1-6 (1) kan varsle etter denne rutinen.

1.1 Hva er varsling?

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv (arbeidsmiljøloven) sitt formål er blant annet å legge til rette for et godt ytringsklima i virksomheten (§ 1-1 c). Varsling er å si fra om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen. Dette er hjemlet i arbeidsmiljølovens bestemmelser om varsling, som lovfester arbeidstakers rett til å varsle om kritikkverdige forhold i arbeidsgivers virksomhet. Når det gjelder enkelte forhold foreligger det også en varslingsplikt. Alle arbeidsgivere plikter å legge forholdene til rette for varsling i sin virksomhet.

1.2 Hva kan du varsle om?

Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold, jamfør Arbeidsmiljøloven §2A-1 (2). Med kritikkverdige forhold menes forhold som er i strid med rettsregler, skriftlige etiske retningslinjer i virksomheten eller etiske normer som det er bred tilslutning til i samfunnet, for eksempel forhold som kan innebære:

  • a) fare for liv eller helse
  • b) fare for klima eller miljø 
  • c) korrupsjon eller annen økonomisk kriminalitet 
  • d) myndighetsmisbruk 
  • e) uforsvarlig arbeidsmiljø 
  • f) brudd på personopplysningssikkerheten 

    3 (3) Ytring om forhold som kun gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold regnes ikke som varsling etter kapitlet her, med mindre forholdet omfattes av andre ledd. Ytringer om forhold som bare gjelder arbeidstakers eget arbeidsforhold ansees i utgangspunktet ikke som kritikkverdig forhold omfattet av denne rutinen. Dette kan f.eks gjelde misnøye med egen lønn eller arbeidsmengde, uenighet om arbeidsfordeling eller utøvelse av ledelse, personalkonflikter mm. Unntaket er dersom disse forholdene innebærer brudd på lover og forskrifter, prosedyrene våre eller etiske standarder som har bred oppslutning i samfunnet, f.eks. trakassering. Tillitsvalgt, verneombud og ansatte har alle en medvirkningsplikt til å skape et arbeidsmiljø hvor kritikk tas opp på en forsvarlig måte. Varslingen skal bidra til at kritikkverdige forhold kommer frem i lyset slik at arbeidsgiver kan gjøre noe med det.