Opplæringsloven er den viktigste loven for grunnskolen. Den skal sikre at alle elever får god opplæring, et trygt læringsmiljø og mulighet til medvirkning i saker som angår dem.
Loven har en tilhørende forskrift som utdyper reglene. Både opplæringsloven og forskriften vedtas nasjonalt og gjelder for alle skoler i Norge.
Sentrale forskrifter og planer
Lokale forskrifter
Forskrift om grunnskolen i Øyer kommune
Vedtekter
Vedtekter - skolefritidsordningen (SFO)
Planer og rutiner
Informasjon og retningslinjer for kunstig intelligens
iPad i skolen
I Øyer kommune får alle elever iPad i bruk i skolen, fra 3. trinn til 10. trinn. Lærene har et verktøy som styrer hva elevene har tilgang til i skoletiden. Foreldre kan laste ned Jamf Parent som gir mulighet for å styre tilgangen til apper og internett på barnets iPad utenfor skoletid.
Skolene vurderer hele tiden hva som er best å bruke i undervisningen – digitale eller fysiske læremidler. Målet er å bruke det som fungerer best i hvert fag og for hver elev. Forskning viser at mange elever lærer bedre når de leser på papir, derfor lehher skolen opp til en større bruk av trykte læremidler. Samtidig er digitale hjelpemidler viktige for elever med for eksempel dysleksi. Skolene må balansere dette slik at alle elever får et godt tilbud.
Alle elever får en iPad fra 3. til 10. trinn, og den byttes ut på 7. trinn. Elevene på 1. og 2. trinn kan bruke iPad ved behov. For å sikre at iPadene brukes riktig, har lærerne et verktøy, Jamf Teacher, som gjør at de kan kontrollere hvilke apper og nettsider elevene har tilgang til i skoletiden.
Når en elev mister eller ødelegger utstyr som eies av skolen, om det er iPad, bøker eller andre ting, gjelder erstatningsloven.
Den sier kort fortalt at elever skal erstatte utstyr hvis det er gjort med hensikt eller uaktsomhet. I vurderingen om uaktsomhet skal faktorene alder, modning og forutsetning være med. I praksis kan da ikke en elev beregnes erstatningsansvar hvis det ikke kan bevises at det ble gjort med hensikt eller er gjort med uaktsomhet.
I mange tilfeller hvor en iPad eller bok blir ødelagt, er det skolen som står med erstatningsansvar.
Foreldremedvirkning
Minst to ganger i året holdes det en strukturert og planlagt samtale mellom elev, foresatte og kontaktlærer. Samtalen fokuserer på elevens faglige og sosiale utvikling, samt læringsprosess. Avslutningsvis oppsummeres hvordan skole og hjem best kan samarbeide for å støtte elevens videre læring og utvikling.
FAU er forkortelsen fra Foreldrerådets arbeidsutvalg. Alle foreldre som har barn i Øyerskolen er medlemmer av foreldrerådet. Foreldrerådet velger et arbeidsutvalg, og FAU fungerer som et styre for foreldrerådet.
Referat fra FAU-møter legges ikke ut på web, men blir sendt ut via Visma Min Skole.
Samarbeidsutvalget er skolens øverste rådgivende organ og her er alle partene i skolen representert: elever, foreldre, undervisningspersonalet, andre tilsatte og to representanter fra kommunen, hvor rektor kan være den ene. SU har rett til å uttale seg i alle saker som gjelder skolen.
Les mer om samarbeidsutvalget i skolen
KFU er foreldrenes arbeidsutvalg på kommunalt nivå. FAU-ledere og nestledere for alle skolene møtes og utvalget skal koordinere og kommunisere foreldres behov og ønsker i saker på politisk nivå.
Kommunalsjef er styrer for KFU og innkaller til alle møter.
Deling av klasselister
Klasselister og elevlister ved offentlige skoler er som hovedregler offentlige dokumenter, og skoler kan i utgangspunktet dele ut klasselister til foreldre og elever. I Øyerskolen deles klasselisten til klassekontaktene og foreldrene.
Mange foreldre og elever ønsker å få utlevert en klasseliste med navn og kontaktinformasjon, slik at det blir lettere å ta kontakt med hverandre.
Personvernregelverket er ikke til hinder for dette, så lenge skolen/skoleeier har en skriftlig vurdering som konkluderer med at det foreligger en berettiget interesse (Datatilsynet).